Asana’s - De Yoga houdingen

Bij een evenwichtige Yogabeoefening wordt het hele lichaam getrained en worden kracht en lenigheid ontwikkeld. Door de concentratie en de zelfbeheersing verkrijgt men mentale en emotionele rust en komt men meer in balans.

Het gaat er om  met volle aandacht en gecontroleerd in een houding te gaan, deze vast te houden en weer uit de houding te komen. Dat gebeurt met inzet van de adem.
Er wordt zoveel mogelijk met ogen dicht geoefend om het contact met  het lichaam en de ademhaling te vergroten.

Er zijn letterlijk oneindig veel yogahoudingen....staande, zittende en liggende.
De houdingen zijn er o.a. op gericht de ruggegraat soepel en bewegelijk te houden. Door voorover en achterover te buigen of een twist te maken: resp. een bolle, een holle of een gedraaide ruggegraat. Omgekeerde houdingen bevorderen de bloeddoorstroming en de zuurstoftoevoer naar de hersenen. Bij de evenwichtsoefeningen wordt een beroep gedaan op stabiliteit en focus.

Asana’s hebben soms  namen van dieren of planten: cobra, sprinkhaan, vis, boom, lotus.
Of ze verwijzen letterlijk naar de houding die men aanneemt: kopstand, schouderstand,  etc.
Er wordt wel eens beweerd dat alle houdingen geinspireerd zijn op (zit)houdingen van allerlei dieren…. maar wie zal het zeggen.
Mogelijk betekent asana 'zetel' en verwijst het naar iets waarop een yogi zat tijdens de meditatie.