De Adem - Pranayama

Voor de yogi is de adem de poort naar de beheersing van de onwillekeurige gewaarwordingen: emoties, gedachtes maar ook de lichamelijke gewaarwordingen.
De adem wordt gezien als vitale energie.

De Yoga ademhaling is een diepere ademhaling dan gewoonlijk. We gebruiken de longcapaciteit optimaler. Met enige oefening wordt de yoga ademhaling je dagelijkse manier van ademen en doe je dat op een volledig ontspannen en vanzelfsprekende manier.

Bij Bodymindculture begint elke Yogasessie met ademhalingsoefeningen. Tijdens de hele les blijven we bewust onze adem inzetten om de yogahoudingen aan te nemen, deze vast te houden en er weer beheerst uit te gaan. Ook tijdens de ontspanning gebruiken we de adem om spanning los te laten en op te laden.

Waarom Pranayama (ademhalingsoefeningen)?

We ademen de hele dag door zonder dat we dat opmerken. We ademen ook als we slapen.
We ademen in feite altijd: ademen is leven.
Omdat het ademen als het ware voor ons wordt geregeld, en we er niet  bewust iets voor hoeven te doen letten we er meestal niet op. Toch weten we allemaal uit ervaring dat onze adem direct gekoppeld is aan onze lichamelijke, mentale en emotionele toestand.
Ze zijn van invloed op onze ademhaling, op hoe snel, hoe diep, hoe regelmatig, hoe rustig of hoe gespannen we ademen.

Door onze ademhaling te leren beheersen kunnen we onze emoties, gedachtes en lichamelijke gewaarwordingen beinvloeden. Zodat ze geen loopje met ons nemen.
Tijdens de ademhalingsoefeningen richten we ons eerst op bewustwording van de ademhaling en daarna op het oefenen om de adem te reguleren.